domingo, 29 de diciembre de 2013

PEARLTREES


QUÈ ÉS?
Pearltrees és un marcador social visual, una eina que es troba a la xarxa i que permet organitzar de forma molt gràfica un conjunt d'informació, enllaços... etc. 

COM FUNCIONA?
Per començar a utilitzar Pearltrees partim d'una perla que és el nucli central i a partir d'aquesta consisteix en anar afegint perles que s'aniran distribuint al voltant d'aquest nucli. Es poden recolocar molt fàcilment i és una eina molt útil ja que permet compartir el teu pearltrees (anomenat arbre) no només amb altres usuaris sinó que també amb diverses xarxes socials com blog, facebook, twitter... 


Aquí us deixo un vídeo on explica com utilitzar aquesta eina tan interessant: 

HABILITATS LINGÜÍSTIQUES


  • Llegir: és el procés mitjançant el qual es compren un text escrit. (Llegir = Comprendre)
    • 4 implicacions (Isabel Solé, 1982)
      1. Llegir es un procés actiu. Aquell qui llegeix ha de construir el significat del text.
      2. Llegir és aconseguir un objectiu. Sempre llegim per algun motiu, per aconseguir alguna finalitat. L’objectiu guia la lectura i aquests poden ser molts i molt variats i determinarà el tipus de lectura, les estratègies de lectura i el control (sovint inconscient) que exercim sobre la lectura.
      3. Llegir és un procés d’interacció entre qui llegeix i el text. Qui llegeix, en primer lloc, a de fer-se seu el text relacionant-lo amb allò que ja sap i, en segon lloc, a d’adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció de les aportacions del text. Coneixements previs al llegir el text: familiaritat amb el tema tractat, saber i conèixer la llengua en que està escrita i saber desxifrar.
      4. Llegir és un procés de predicció i d’inferència (habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta, és a dir, a partir del context) continua. Això ho diem perquè qui llegeix, formula una hipòtesi sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts mentre va llegint. Això ho fa a partir d’algun element del text, dels seus coneixements i interessos i, a mesura que va llegint, va verificant o va refutant aquestes hipòtesis i si convé n’elabora de noves.  




  • Escriure: és el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu.
    • Aspectes formals
      • Caligrafia
      • Relació so - grafia
      • Disposició en l’espai
    • Aspectes lingüístics
      • Morfològics (formació paraules)
      • Lexicològics (estudi de les paraules)
      • Sintàctics (funció dels elements dintre l’oració)
      • Semàntics
    • Aspectes discursius
      • Tipologia textual
      • Propietats textuals o característiques del text
        • Coherència
        • Adequació
        • Cohesió
        • Correcció
        • Estil
      • Procés d’escriptura




  • Parlar: és expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.




  • Escoltar: és comprendre un missatge a partir d’engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d’interpretació d’un missatge o discurs pronunciat oralment.
      • Demana un paper actiu i participatiu
      • Demana un respecte per l’emissor i per les seves idees
      • Demana ser objectiu per intentar entendre que ens vol dir l’altre
      • Un bon oient sap descobrir  els objectius i propòsits de l’orador
      • Sap descobrir les idees principals del missatge
      • Sap reaccionar al missatge i parlar si cal quan acaba l’orador


TAXONOMIA DE BLOOM

QUÈ ÉS I COM VA APRÈIXER?
A l'any 1956 Benjamín Bloom, un psicòleg especialitzat en l'educació, va fer la seva taxonomia, el seu estudi per estructurar i comprendre millor el procés d'aprenentatge. Actualment és un dels estudis més reconeguts. En aquesta taxonomia s'hi veuen reflectits tres dominis diferents. 

Primerament el domini cognitiu, amb el qual es processa tota la informació, les habilitats mentals i el coneixement. Després trobem el domini afectiu, on s'hi veuen representades els sentiments i les aptituds. Per acabar hi ha el domini psicomotor on hi queden representades les habilitats manipuladores, manuals i físiques.



La taxonomia de Bloom examina les diferents mirades del domini cognitiu (aquest categoritza i ordena les habilitats de pensament i els objectius). És de fàcil comprensió ja que una persona no pot entendre un concepte si abans no recorda un que s'hi assembli i tampoc pots aplicar coneixements si no ho entens. Bloom descriu cada categoria com un substantiu i les ordena de manera ascendent, d'inferior a superior. De la base al punt més elevat.

Bloom descomposa la seva taxonomia en diferents categories:
  • Recordar: reconèixer, identificar, fer una llista...
  • Comprendre: interpretar, resumir, classificar...
  • Aplicar: implantar, executar...
  • Analitzar: comparar, organitzar...
  • Avaluar: revisar, formular hipòtesis, experimentar...
  • Crear: Dissenyar, construir, plantejar...

A classe, per tal d'aprofundir continguts, vam realitzar una activitat que consistia en relacionar alguns verbs de la taxonomia de bloom amb coses realitzades a classe de GITIC i a les escoles. 





SCRATCH

QUÈ ÉS?
Scratch és una aplicació informàtica adreçada principalment als nens mitjançant la qual poden experimentar, explorar i manifestar idees de forma divertida i creativa. 



QUAN VA COMENÇAR?
Scratch es va dissenyar tenint en ment l'aprenentatge i l'educació. A mesura que els petits creen i comparteixen projectes en Scratch, desenvolupen habilitats importants en disseny i solució de problemes; i aprenen a pensar creativament, raonar sistemàticament i treballar col·laborativament afavorint l'intercanvi d'idees i estratègies.

UTILITAT

És un programa molt útil per motivar a l'infant a utilitzar les TIC per crear jocs. Gràcies a Scratch, l'infant aprèn a utilitzar les noves tecnologies i alhora es diverteix i potencia la seva creativitat. 
Els nens han d'imaginar, programar i ser capaç de compartir la feina amb els seus companys, aquest es principalment l'objectiu de Scratch. 

domingo, 24 de noviembre de 2013

QUI ETS TU?


INTRODUCCIÓ

Un nou curs ha començat i que millor manera de coneixens uns als altres que mitjançant una descripció original.
Cadascú del grup tenia la missió de desciure a una persona de l'aula amb una fotografia. Aquesta havia de reflexar la personalitat de la persona triada i posteriorment, una vegada feta, impresa i acabada la fotografia, tocava exposar-la davant de tota la classe.
A part d'això, cada alumne va haver de redactar una descripció de tipologia lliure. Amb aixó em refereixo a que no es van establir normes ni es van marcar esquemes.

QUÈ S'ENTEN PER DESCRIPCCIÓ?

La descripció és la representació d'alguna cosa en paraules. El seu objectiu és fer veure al lector un objecte, una persona, un paisatge, una emoció...
El to de la descripció pot ser subjectiu (si l'autor deixa entreveure l'opinió o els sentiments que li produeix allò que escriu) o objectiu (si no expressa la seva opinió i simplement té una intenció informativa).
Per poder estructurar bé una descripció és recomanable seguir els següents passos:

  1. Observar amb molta atenció i seleccionar els detalls més importants
  2. Organitzar les dades sempre seguint un ordre
  3. Ordenar tota la informació
  4. Redactar la descripció. 

Podem trobar diversos tipus de descripcions:
- En forma de text
- Cançons
- Poesia visual
- Poesia
- Novel·la
- Vídeo
- Conte


En el meu cas vaig triar redactar un text literari combinant metàfores i expressions que li donessin vida al text. Aquí el comparteixo amb vosaltres perque pugueu veure el resultat obtingut:


ELLA

En moments de soletat i malenconia, desmotivada i desanimada, ella és la meva empenta cap a la llum de l'esperança. Sembla mentira com una persona pugui fer que, en qüestió de segons,  amb una mirada i quatre paraules, una rosa marcida esdevingui un roser d’il · lusió, i aconseguir ser la clau que la sustenta. Ella és així, és la pota de la cadira necessària perque s’aguanti, la maquineta d’un llapis sense punta i la gasolina que necessita un cotxe per arrencar. Sembla poc creible que pugui parlar així d’una persona que vaig conèixer fa cosa d’un mes i mig. Ella estava sentada amb un grup de nois i no va trigar gaire en captar la meva atenció. Se la veia una noia agradable des del primer moment. Amb una mirada ràpida, vaig saber que aquella noia passaria a ser una part important de la meva vida en qüestió de segons.


Els seus ulls marrons desprenen tendresa i alegria. Regala somriures com un cofre sense fons, on perles brillants i robins suaus i llargs aconsegueixen que vegi el món d'un altre color. És com una capseta de vidre petita i transparent, on guardes allà dins tots els teus pensaments, idees, afecte i amor. Un cristall fi on et reflexes. Material en el qual estan fets els teus somnis. Són porcions del teu cor que intentes que no es ratllin mai.. Som molt semblants, per no dir iguals. Som dos mitats que formen un somni. Es ella, i jo. Soc jo, i ella. Sense ella, res. Amb ella, tot.



Per acabar, m'agradaria compartir amb tots vosaltres la fotografia de la meva exposició oral. Vaig descriure a la Lucia Barca i per fer-ho, vaig fotografiar un llit que simbolitzava lo necessària i imprescindible que ella és.           



REFLEXIÓ
Ha sigut la primera activitat que hem fet a COED i considero que ha valgut molt la pena. M'ha servit per descobrir la personalitat de molta gent i realment he passat una estona molt agradable. És una activitat molt recomanable per tothom i m'emporto un molt bon record d'aquella exposició, d'aquell dimecres a COED. 


TWITTER




QUÈ ÉS?


El twitter és una aplicació web gratuïta que reuneix els avantatges dels blogs, les xarxes socials i la missatgeria instantània. Aquesta nova forma de comunicació, permet als seus usuaris estar en contacte en temps real amb persones del seu interès a través de missatges breus (d'una longitud màxima de 140 caràcters denominats tweet o piulades).

És un sistema que s'acosta, que s'aproxima a les xarxes socials sense ser realment una d'aquestes. Es caracteritza perque és un component d'interacció entre les persones i el que diferència twitter de blogg és que el primer té un límit de caràcters. 

Permet a cada usuari afegir informació addicional al seu perfil com la direcció del seu blog, centre formatiu... etc.




Twitter és avui en dia una de les pàgines web més utilitzades internacionalment. És la millor manera de connectar, d'expressar-se i de descobrir el que està passant arreu del món.


                             






GOOGLE DRIVE



INTRODUCCIÓ

En aquesta entrada parlaré sobre el Google Drive. Possiblement no sigui gaire conegut però és una de les webs més útils que he pogut conèixer fins ara ja que permet crear i guardar documents, presentacions, formularis i fulls de càlcul sense necessitat d'ocupar memòria a l'ordinador. A més a més, ofereix la possibilitat de treballar més d'una persona alhora en un mateix document.


QUAN VA COMENÇAR GOOGLE DRIVE?


Google Drive és el servei d'emmagatzematge de google que va aparèixer el dia 24 d'abril de 2012 i permet disposar dels arxius tant en local com en Red.

COM S'UTILITZA?

Google drive esta dividit per carpetes i cada usuari té la seva unitat on es guarden aquestes. D'aquesta manera, estarà tot ben ordenat i separat al gust de l'usuari.








Com he mencionat anteriorment, es poden crear documents, presentacions, fulls de càlcul, formularis i dibuixos. Per poder escollir una d'aquestes opcions, es tan senzill com obrir "CREA" i triar allò que vulguis realitzar.



Un dels grans avantatges de google drive és que permet compartir tot allò que vulguis (ja siguin documents o carpetes) amb altres usuaris. Google drive s'ha convertit en una gran eina de treball perque deixa treballar a dos usuaris des de diferent sessió a l'hora en un mateix document, presentació, formulari... etc. 




A més a més, amb aquesta opció de compartir, l'usuari pot triar la visibilitat que la resta d'usuaris tinguin envers el seu treball.




GOOGLE DRIVE, una gran eina per un gran futur. Molt recomenable per tots aquells que haguin de fer treballs (en grup o individuals)i és una gran manera de guardar tot en un "núbol" imposible de perdre. 



aaaa