domingo, 29 de diciembre de 2013

HABILITATS LINGÜÍSTIQUES


  • Llegir: és el procés mitjançant el qual es compren un text escrit. (Llegir = Comprendre)
    • 4 implicacions (Isabel Solé, 1982)
      1. Llegir es un procés actiu. Aquell qui llegeix ha de construir el significat del text.
      2. Llegir és aconseguir un objectiu. Sempre llegim per algun motiu, per aconseguir alguna finalitat. L’objectiu guia la lectura i aquests poden ser molts i molt variats i determinarà el tipus de lectura, les estratègies de lectura i el control (sovint inconscient) que exercim sobre la lectura.
      3. Llegir és un procés d’interacció entre qui llegeix i el text. Qui llegeix, en primer lloc, a de fer-se seu el text relacionant-lo amb allò que ja sap i, en segon lloc, a d’adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció de les aportacions del text. Coneixements previs al llegir el text: familiaritat amb el tema tractat, saber i conèixer la llengua en que està escrita i saber desxifrar.
      4. Llegir és un procés de predicció i d’inferència (habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta, és a dir, a partir del context) continua. Això ho diem perquè qui llegeix, formula una hipòtesi sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts mentre va llegint. Això ho fa a partir d’algun element del text, dels seus coneixements i interessos i, a mesura que va llegint, va verificant o va refutant aquestes hipòtesis i si convé n’elabora de noves.  




  • Escriure: és el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu.
    • Aspectes formals
      • Caligrafia
      • Relació so - grafia
      • Disposició en l’espai
    • Aspectes lingüístics
      • Morfològics (formació paraules)
      • Lexicològics (estudi de les paraules)
      • Sintàctics (funció dels elements dintre l’oració)
      • Semàntics
    • Aspectes discursius
      • Tipologia textual
      • Propietats textuals o característiques del text
        • Coherència
        • Adequació
        • Cohesió
        • Correcció
        • Estil
      • Procés d’escriptura




  • Parlar: és expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.




  • Escoltar: és comprendre un missatge a partir d’engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d’interpretació d’un missatge o discurs pronunciat oralment.
      • Demana un paper actiu i participatiu
      • Demana un respecte per l’emissor i per les seves idees
      • Demana ser objectiu per intentar entendre que ens vol dir l’altre
      • Un bon oient sap descobrir  els objectius i propòsits de l’orador
      • Sap descobrir les idees principals del missatge
      • Sap reaccionar al missatge i parlar si cal quan acaba l’orador


No hay comentarios:

Publicar un comentario