- Llegir: és el procés mitjançant el qual es compren un text escrit. (Llegir = Comprendre)
- 4 implicacions (Isabel Solé, 1982)
- Llegir es un procés actiu. Aquell qui llegeix ha de construir el significat del text.
- Llegir és aconseguir un objectiu. Sempre llegim per algun motiu, per aconseguir alguna finalitat. L’objectiu guia la lectura i aquests poden ser molts i molt variats i determinarà el tipus de lectura, les estratègies de lectura i el control (sovint inconscient) que exercim sobre la lectura.
- Llegir és un procés d’interacció entre qui llegeix i el text. Qui llegeix, en primer lloc, a de fer-se seu el text relacionant-lo amb allò que ja sap i, en segon lloc, a d’adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció de les aportacions del text. Coneixements previs al llegir el text: familiaritat amb el tema tractat, saber i conèixer la llengua en que està escrita i saber desxifrar.
- Llegir és un procés de predicció i d’inferència (habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta, és a dir, a partir del context) continua. Això ho diem perquè qui llegeix, formula una hipòtesi sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts mentre va llegint. Això ho fa a partir d’algun element del text, dels seus coneixements i interessos i, a mesura que va llegint, va verificant o va refutant aquestes hipòtesis i si convé n’elabora de noves.
- Escriure: és el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu.
- Aspectes formals
- Caligrafia
- Relació so - grafia
- Disposició en l’espai
- Aspectes lingüístics
- Morfològics (formació paraules)
- Lexicològics (estudi de les paraules)
- Sintàctics (funció dels elements dintre l’oració)
- Semàntics
- Aspectes discursius
- Tipologia textual
- Propietats textuals o característiques del text
- Coherència
- Adequació
- Cohesió
- Correcció
- Estil
- Procés d’escriptura
- Parlar: és expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.
- Escoltar: és comprendre un missatge a partir d’engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d’interpretació d’un missatge o discurs pronunciat oralment.
- Demana un paper actiu i participatiu
- Demana un respecte per l’emissor i per les seves idees
- Demana ser objectiu per intentar entendre que ens vol dir l’altre
- Un bon oient sap descobrir els objectius i propòsits de l’orador
- Sap descobrir les idees principals del missatge
- Sap reaccionar al missatge i parlar si cal quan acaba l’orador
No hay comentarios:
Publicar un comentario